dimecres, 28 de novembre del 2007

Nova eina per a l'anàlisi de les audiències al mercat de parla catalana

Isabel Escudero saluda al conseller català de Cultura a l'acte de presentació del Baròmetre.
foto: miquel tres lópez
Ahir dimarts vaig assistir a Barcelona a la presentació del primer estudi d’audiències de mitjans de comunicació als territoris de parla catalana, el Baròmetre, impulsat per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (Fundacc), del patronat del qual en forme part. Al ramat, com a vicepresidenta segona de les Corts Valencianes, vaig ser l’única representant institucional del País Valencià a l’acte, encara que la meua presència obeïa a la meua condició de politóloga, docent i diputada. Sí hi havia presència dels governs català i balear, entre altres el conseller de Cultura català, i els directors generals de Mitjans de Comunicació d’ambdós governs. El Govern valencià, com de costum, no n’ha volgut saber res.
La presentació ha comptat amb l’assistència de 250 representants del sector de la comunicació i la cultura -mitjans de comunicació, grups de comunicació, agències de mitjans, anunciants, indústries culturals i institucions-.
El Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, “l’EGM” dels territoris de parla catalana, subministra les primeres dades d’audiències i consums culturals específiques d’aquest mercat, on s’han comptabilitzat 1.500 mitjans de comunicació (premsa, revistes i publicacions periòdiques, ràdio, televisió i internet). Analitza, a més, els usos i consums culturals que s’hi realitzen (llibres, cinema, música, concerts, espectacles, exposicions, videojocs i telefonia mòbil).
La importància de l’eina és excepcional. Fins ara només teniem com a referència els estudis de l’EGM, que abarca l’àmbit estatal i té com última unitat de referència la província. Quedava, doncs, a l’ombra un ampli ventall de mitjans locals i comarcals que ara queden reflectits al Baròmetre, que analitza un mercat de referència de 13 milions de consumidors, en el que s’efectuen cada quatre mesos 40.000 entrevistes amb una precisió estadística d’àmbit comarcal, tot sota la direcció tècnica de les empreses Nielsen i Odec, líders mundials en estudis de mercat, investigació d’audiències, i processament integral d’enquestes i planificació de mitjans.
Estem davant d’un dels deus anàlisi d’audiències més rigorosos a tot el món, i la seua importància és excepcional pel fet que per primera vegada al mercat de parla catalana proporciona estudis útils per a la presa de decisions a empreses i institucions per a definir estratègies comercials i polítiques efectives. Eixe era l’objectiu de Fundacc des de la seua creació, l’any 2005. Estem, com ha dit el president de Fundacc, al principi dels objectius marcats. Aquest primer Baròmetre no és el final.
La meua tasca ara, com una dels tres integrants valencians del patronat de Fundacc, és donar a conéixer el Baròmetre al País Valencià i animar a les institucions i a les empreses a sumar-s’hi al projecte. M’he compromés a fer una presentació pública del Baròmetre a València, on de seguer que sorprendran els resultats d’audiència, sobre tot pel que fa a l’àmbit comarcal.
Crida l’atenció la baixa audiència de Canal 9, gairebé la meitat que la majoria de cadenes d’àmbit estatal. Pel que fa a la premsa diària, al País Valencià el Baròmetre li atorga el lideratge al diari Levante-EMV amb 276.000 lectors, seguit del diari Información amb 257.000, i de l’esportiu Marca amb 203.000. A les comarques de Castelló el predomini és amb diferència per al diari Mediterráneo, al que el Baròmetre atorga 76.000 lectors. Estes són algunes de les dades públiques que Fundac proporciona de forma gratuita. L’estudi complet, de més de 10.000 taules, cal comprar-lo.